donderdag 7 juli 2011

Foutje herstellen


Gezien de waarschuwingen die van verschillende kanten op ons afkwamen, leek het de moeite te lonen om onze fout te herstellen. Aan mij de eer om terug naar het ministerie van verkeer te gaan en daar de gehele procedure te corrigeren.
Ik was optimistisch gestemd en vertrok om een uurtje of half 11 met Onno naar Isa Town.
Het is eigenlijk heel eenvoudig: ik heb een export nummer plaat maar ik ben van gedachte veranderd en ik wil graag weer een gewoon nummerplaat. Beetje leugentje om bestwil moet kunnen: "contract is verlengd, verhuizing gaat niet door...."
"Het lijkt verdorie wel alsof ik mijn eigen auto aan het stelen ben!" riep Thijs uit toen hij mijn verhaal (als straf) van A tot Z moest aanhoren.




















Helaas, zo eenvoudig bleek het niet te zijn. Het kostte Onno en mij maar liefst 7 complete uren van bureaucratische marteling om de benodigde hoeveelheid papieren te produceren zodat ik met opnieuw een stapel van minstens een centimeter dik bij de juiste persoon het juiste stempeltje kan halen.
Omdat ik mijn lezer dezelfde marteling wil besparen, hier een samenvatting en tips:

  • Het is op zondag drukker dan donderdag.
  • Neem gereedschap mee om je nummerplaat eraf te schroeven (gelukkig hadden we daar aan gedacht).
  • Je hoeft echt niet elke keer je nummerplaten op de auto te schroeven als ze je ergens naar toe sturen. Bespaar tijd, rij zonder nummerplaat rond en leg je nummerplaten maar op de achterbank.
  • Voel je niet schuldig als je een parkeerplekje inpikt van iemand die zojuist is voorgekropen. Wie aarzelt, verliest.
  • Het is erg onhandig als je je eigendomsbewijs en verzekeringspasje verliest op de parkeerplaats (het vertraagt het papierwerk omdat je met terugwerkende kracht de benodigde documenten weer moet gaan produceren).
  • Als ze je naar loket 24 sturen en je komt erachter dat dat loket niet bestaat, dan mag je na 5 uur best eens heel erg boos gaan worden.
  • Blijf heel vriendelijk glimlachen als je door dezelfde persoon vijf keer bent weggejaagd en dat bij de zesde poging blijkt dat het formulier wat je zo hard nodig hebt, gewoon door hem (drie uur geleden) ingevuld had kunnen worden. 
  • Maak vrienden en bondgenoten: speel twee departementen tegen elkaar uit (inspectie vs de bureaucraten in hun gekoelde kantoren) om gedaan te krijgen wat je wilt.
  • In tranen uitbarsten heeft beperkt zin bij Arabieren.
  • Boos worden werkt al helemaal niet (niet als je een vrouw bent).
  • Raak niet ontmoedigd als je nummer 688 krijgt en er knippert 321 op de display.
  • Kijk om je heen hoeveel loketten er open zijn en hoe hoog het werktempo is: neem een test: kijk hoeveel klanten er geholpen worden in 15 minuten tijd. Als dat minder dan twee per kwartier is, dán mag je in paniek raken.
  • Wees extra op je hoede als je bij een loket komt waar iemand zit die moddervet is en bezig is om zijn benodigdheden (stempeltjes, stapeltjes, nietmachine, pennen en paperclips) zo ver mogelijk van zich af te schuiven.
  • Dat personeel voortdurend zit te texten met telefoon terwijl jij uren zit te wachten, is geheel normaal.
  • Hoe ongeduldiger je bent, hoe langzamer het gaat. (niet cultureel bepaald).
  • Zorg dat je voldoende kleingeld bij je hebt zodat Onno de vending-machine in de gang kan plunderen wanneer je na een licht ontbijt om een uur of 5 leeg en slapjes begint te worden.
  • Het is echt niet erg om in vijf minuten tijd drie Bounties en een zak chips leeg te eten omdat je een hypo krijgt.
  • Let goed op wat er in de prullenbak verdwijnt. Het kunnen belangrijke documenten zijn waar alleen jij waarde aan hecht...
  • Wees altijd optimistisch, ook al zit alles tegen en lijkt er geen eind te komen aan de eindeloze rits formaliteiten en obstakels.
  • Het kan altijd erger, het had bijvoorbeeld ook 8 uur kunnen duren...
M.

En zo ziet Onno er na 7 uur papierwerk uit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten